Πρακτικές συμβουλές για την πρόληψη και θεραπεία των φλεβικών παθήσεων

Ένας από τους σημαντικότερους προδιαθεσικούς παράγοντες για την εμφάνιση της φλεβικής ανεπάρκειας είναι η κληρονομικότητα που, δυστυχώς, δεν μπορεί να αλλάξει. Παρ’ όλα αυτά μερικά απλά μέτρα βοηθάνε στην πρόληψη και την βελτίωση των ήδη ανεπτυγμένων ευρυαγγειών

Ανάρροπη θέση των ποδιών

Η τοποθέτηση των ποδιών σε ανάρροπη θέση είναι ότι καλύτερο μπορεί να κάνει κάποιος για να βοηθήσει στην φυσιολογική κυκλοφορία του αίματος στα πόδια. Οδηγεί σε σημαντική βελτίωση των συμπτωμάτων και του οιδήματος τα οποία συνδέονται με την φλεβική ανεπάρκεια. Όμως, σίγουρα δεν είναι εύκολο να το εφαρμόσει κάποιος. Τα περισσότερα καθίσματα δεν επιτρέπουν στα πόδια να λάβουν την απαραίτητη ανάρροπη θέση και σίγουρα αυτό δυσκολεύει περισσότερο τους ασθενείς εκείνους των οποίων η δουλειά είναι καθιστική-γραφείου. Είναι σημαντικό εάν πάσχετε από φλεβική ανεπάρκεια να επιδιώκετε να σηκώνετε τα πόδια σας σε υψηλότερο σημείο από το επίπεδο των γοφών όσο πιο συχνά γίνεται κατά τη διάρκεια της ημέρας.

  • όταν κάθεστε σε καρέκλα ή στον καναπέ μπορείτε να τοποθετείτε τα πόδια σας σε σκαμπό απέναντί σας.
  • στο γραφείο θα πρέπει να χρησιμοποιείτε πάντα υποπόδιο.
  • όταν είναι απαραίτητο να κάνετε πολύωρη εργασία στο γραφείο να φροντίζετε να κάνετε διάλειμμα κάθε 30-40 λεπτά και περπατήστε για 5 λεπτά στο γραφείο. Έτσι αδειάζουν από αίμα οι φλεβικές δεξαμενές και το αίμα προωθείται προς την καρδιά, μειώνοντας την πίεση στις φλέβες των ποδιών.
  • το ίδιο ισχύει για την περίπτωση της πολύωρης ορθοστασίας. Ένα 5λεπτο περπάτημα κάθε 30-40 λεπτά διατηρεί την πίεση στις φλέβες χαμηλή με τον ίδιο μηχανισμό.
  • το βράδυ κατά τη διάρκεια του ύπνου συνιστάται η τοποθέτηση μαξιλαριών στα πόδια, έτσι ώστε να είναι σε υψηλότερο επίπεδο από τους γοφούς. Επειδή τα μαξιλάρια έχουν την τάση να φεύγουν από τη θέση τους, εναλλακτική λύση είναι η τοποθέτηση διπλωμένης κουβέρτας κάτω από το στρώμα στην πλευρά που βρίσκονται τα πόδια.

Συχνή άσκηση

Τα φλεβικά προβλήματα έχουν λάβει επιδημικές διαστάσεις τις τελευταίες δεκαετίες και υποστηρίζεται ότι κατά ένα μέρος σε αυτό συνετέλεσε και ο σύγχρονος τρόπος ζωής, όπου η συχνή άσκηση δεν αποτελεί πρώτη προτεραιότητα.

Η συχνή άσκηση βοηθάει στην βελτίωση του μυϊκού τόνου στους μύες της κνήμης βοηθώντας την πιο αποτελεσματική λειτουργία της μυϊκής αντλίας της κνήμης. Έτσι βελτιώνεται η προώθηση του αίματος προς την καρδιά. Σε αντίθετη περίπτωση, όταν δηλαδή ο μυϊκός τόνος δεν είναι καλός όπως όταν κάποιος κάνει καθιστική ζωή, το αίμα συσσωρεύεται στις φλεβικές δεξαμενές της κνήμης αυξάνοντας την φλεβική πίεση, γεγονός το οποίο αυξάνει δραματικά την συχνότητα εμφάνισης κιρσών και ευρυαγγειών.

Όλες οι ασκήσεις, και ειδικότερα εκείνες που γυμνάζουν τους μύες της κνήμης, είναι αποτελεσματικές. Το περπάτημα είναι ότι καλύτερο μπορεί να κάνει κάποιος σαν άσκηση για τη φλεβική ανεπάρκεια. Το ποδήλατο και η κολύμβηση είναι άλλα έξοχα παραδείγματα, όμως, η πιο απλή άσκηση που μπορεί να κάνει κανείς είναι να σηκώνεται στις μύτες των δακτύλων των ποδιών του αρκετές φορές την ημέρα. Αυτή η άσκηση γίνεται οπουδήποτε και δεν χρειάζεται να έχει κανείς ελεύθερο χρόνο για να την κάνει. Κάντε την άσκηση αυτή όποτε, όπου και όσες φορές μπορείτε οι μύες της κνήμης σας, και επομένως οι φλέβες των ποδιών σας, θα το εκτιμήσουν ιδιαιτέρως!

Σημειώνεται ότι ασκήσεις οι οποίες αυξάνουν υπέρμετρα την πίεση στην κοιλιά είναι καλύτερο να αποφεύγονται επειδή η αύξηση της πίεσης συνδέεται με επιδείνωση της φλεβικής ανεπάρκειας. Τέτοιες ασκήσεις είναι η άρση βαρών, οι κοιλιακοί και το τρέξιμο.

Εφαρμογή εξωτερικής πίεσης στα πόδια

Σύμφωνα με αδιαμφισβήτητες ιατρικές μελέτες η εφαρμογή εξωτερικής πίεσης στα πόδια επιβραδύνει την πρόοδο και βελτιώνει την ήδη υπάρχουσα φλεβική ανεπάρκεια. Επιπρόσθετα βοηθάει στην ταχύτερη ανάρρωση μετά από επεμβάσεις για την αποκατάσταση της φλεβικής ανεπάρκειας, στην ανακούφιση από τα συμπτώματα και στη μείωση του οιδήματος στα πόδια.

Ο καλύτερος τρόπος για την εφαρμογή εξωτερικής πίεσης είναι οι ελαστικές κάλτσες διαβαθμισμένης συμπίεσης. Ονομάζονται έτσι επειδή η πίεση που ασκούν στα πόδια είναι ισχυρότερη στους αστράγαλους και μειώνεται στην κνήμη και ακόμη περισσότερο στο μηρό.

Η επιλογή της σωστής ελαστικής κάλτσας για κάθε περίπτωση διαφέρει και θα πρέπει να γίνεται σε συνεργασία του ασθενούς με τον θεράποντα ιατρό, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται το καλύτερο αποτέλεσμα ενώ ταυτόχρονα να μην επηρεάζεται αρνητικά η ποιότητα ζωής του ασθενούς. Οι κάλτσες θα πρέπει να φοριούνται κατά τη διάρκεια της ημέρας και ποτέ το βράδυ, εκτός από ειδικές περιπτώσεις μετά από επέμβαση και σύμφωνα με τις οδηγίες του αγγειοχειρουργού.